Μαυρομαρά

Στο βίντεο που ακολουθεί, παρουσιάζουμε την επόμενη διάλεξη του προγράμματος «Ταξιδεύοντας με τον Λόγο και την Τέχνη». Που έχει σαν τίτλο “γιατί, πότε, πώς η ξένη γλώσσα”. Φιλοξενούμε στην εκπομπή το μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) της Γαλλικής γλώσσας, στη Σχολή επιστημών της αγωγής, του Δ Π Θ. Την κυρία Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου.

YouTube player

Το πρώτο μας ερώτημα αφορά την “αφύπνιση”.

Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου:

“Αφύπνιση είναι η ευαισθητοποίηση στη γλώσσα, και σε καμία περίπτωση η εκμάθηση της γλώσσας. Δίνει την ευκαιρία τα μικρά παιδιά στην προσχολική ηλικία , να προσεγγίσουν το άκουσμα της ξένης γλώσσας, μέσα από το παιχνίδι και από ευχάριστες δραστηριότητες. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ένα σημαντικό κίνητρο, έτσι ώστε τα παιδιά να αγαπήσουν τη γλώσσα, που είναι το σημαντικότερο για να μπορέσουν να την κατακτήσουν”

Η επόμενη ερώτηση μας αφορά τις ηλικίες των παιδιών που θα πρέπει να συμμετέχουν σε προγράμματα αφύπνισης.

Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου:

“Είναι ένα μεγάλο θέμα που θα απασχολήσει και την διάλεξή μου της Τετάρτης. Το θέμα έχει μελετηθεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Δεν θα εκφράσω την προσωπική μου άποψη, αλλά θα αναφερθώ στις επιστημονικές μελέτες οι οποίες έχουν δημοσιευθεί για το θέμα αυτό. Οι επιστημονικές μελέτες λοιπόν δείχνουν, ότι η πιο κρίσιμη ηλικία για την αφύπνιση μιας γλώσσες είναι μεταξύ τριών και επτά ετών. Είναι η πιο κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσει κάποιο παιδί την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας.”

Στη συνέχεια της συζήτησής μας ρωτήσαμε την κυρία Μαυρομαρά-Λαζαρίδου να μας περιγράψει το σκελετό της εισήγηση της στην διάλεξη της Τετάρτης 18 Μαΐου.

Μαυρομαρά

“Το θέμα είναι “Γιατί, ποτέ, πως, η ξένη γλώσσα” Το “Γιατί” είναι εύκολο να το κατανοήσουμε. στη σημερινή εποχή είναι κατανοητή Γιαννάκη να γνωρίζουν τα παιδιά μία ξένη γλώσσα.

“Το θέμα είναι “Γιατί, πότε, πώς, η ξένη γλώσσα”.

Το “Γιατί” είναι εύκολο να το κατανοήσουμε. Στη σημερινή εποχή είναι κατανοητή η ανάγκη να γνωρίζουν τα παιδιά μια ξένη γλώσσα. Διερευνούμε το ποιά είναι η θέση της Ευρώπης, σχετικά με τις ξένες γλώσσες. Το 2011 ξεκίνησε το παγκόσμιο και Ευρωπαϊκό έτος γλωσσών. Έτσι δόθηκε η αφορμή να ξεκινήσει ένας αγώνας για την πολυγλωσσία και την πολυπολιτισμικότητα στην Ευρώπη. Το επόμενο κομμάτι είναι το σημαντικό, και αφορά το “πότε”. Όπως προανέφερα, εδώ βασιζόμαστε στις επιστημονικές μελέτες που δείχνουν ότι η κατάλληλη ηλικία είναι μεταξύ τριών και επτά ετών.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι σε αυτές τις ηλικίες η μάθηση γίνεται αυτόματα.

Έχει επιστημονικά αποδειχθεί ότι ο εγκέφαλος των παιδιών σε αυτές τις ηλικίες είναι προετοιμασμένος και έχει μία έμφυτη ικανότητα για να μάθει το παιδί ξένες γλώσσες. Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι οι γλώσσες είναι αλληλένδετες η μητρική γλώσσα στηρίζει την ξένη γλώσσα και η ξένη γλώσσα αναβαθμίζει τη μητρική”

Τελευταίο μέρος της συζήτησης μας αφορά το εργαστήριο για παιδιά 5 έως 11 ετών που γίνεται Σάββατο 21/5 στην Δημοτική βιβλιοθήκη του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Με θέμα την “Αφύπνιση στη γαλλική γλώσσα και πολιτισμό”.

Μαυρομαρά

“Στο πρόγραμμα συμμετέχουν φοιτητές από το παιδαγωγικό τμήμα του ΔΠΘ. Το πρώτο λοιπόν συμπέρασμα που μπορούμε να πούμε. Είναι ότι μετά το τέλος του κάθε εργαστηρίου, τα παιδιά, οι φοιτητές και εγώ προσωπικά, φεύγουμε χαρούμενοι και ευτυχισμένοι.

Έχει γίνει ένα δημιουργικό έργο. Έχει παραχθεί ένα θετικό αποτέλεσμα.

Επίσης θέλω να θυμίσω ότι η αφύπνιση στη γαλλική γλώσσα δεν είναι κάτι καινούργιο για την Αλεξανδρούπολη. Έχει ξεκινήσει από το 2008 με το σπίτι της Αντουανέττας. Ωρίμασε λοιπόν με τη συνεργασία των φοιτητών και την ανάπτυξη εθελοντικών δράσεων από την πλευρά τους.

Δημιουργήσαμε δράσεις αφύπνισης στο 23ο νηπιαγωγείο Αλεξανδρούπολης. Φτάσαμε στην Τήνο ,που είναι η πατρίδα μου και δημιουργήσαμε εκεί εργαστήριο αφύπνισης.

Για να καταλήξουμε στη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα “ταξιδεύουμε με την τέχνη για το λόγο” . Όπου δημιουργήσαμε εργαστήρια αφύπνισης για την Γαλλική γλώσσα το τελευταίο των οποίων θα λειτουργήσει το Σάββατο 21 Μαΐου στη Δημοτική Βιβλιοθήκη.”

Η Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου επισήμανε επίσης, ότι η αφύπνιση έχει δύο στάδια Το πρώτο είναι η εκπαίδευση των φοιτητών.

“ Οι φοιτητές για να μπορούν να φτάσουν στο επίπεδο να κάνουν αφύπνιση εκπαιδεύονται πολλές ώρες. Παράγουν εποπτικό υλικό και με υπολογιστές. Μαθαίνουν να δημιουργούν δραστηριότητες οι οποίες πρέπει για την ηλικία αυτή να είναι ποικίλες και εναλλασσόμενες. Έτσι ώστε να είναι δημιουργικές και να κρατούν το ενδιαφέρον των παιδιών.

Εστιάζουμε επίσης στο να μάθουν καλά τη γλώσσα και με σωστή προφορά οι φοιτητές. Γιατί τα παιδιά μιμούνται και απομνημονεύουν αυτά που ακούν. Επίσης σημαντικός είναι ο ρόλος του εμψυχωτή του εργαστηρίου που έχουν οι φοιτητές. Τα παιδιά μες στην καλή χαρά και δημιουργικά μαθαίνουν και αναπαράγουν ότι ακούν και μας μιλούν αμέσως ότι Γαλλικά έχουν ακούσει.”

Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου: “Τέλος θέλω να ανακοινώσω ότι έχουμε μία πρόσκληση από το Σουφλί. Όπου μία δραστήρια  δασκάλα γαλλικών.  Μας προσκαλεί να οργανώσουμε ένα εργαστήριο αφύπνισης Γαλλικής γλώσσας στο Σουφλί.  Με τη  εθελοντική συνδρομή λοιπόν 12 φοιτητών   έχουμε αποδεχτεί την πρόσκληση. Θα είμαστε  25 Μαΐου στο Σουφλί για να οργανώσουμε υπαίθρια εκδήλωση που θα είναι και το τελευταίο μας εργαστήριο.” 

Μαυρομαρά

Τίνα Μαυρομαρά-Λαζαρίδου ΕΕΠ Γαλλικής γλώσσας στο ΔΠΘ